Wat is HubSpot en waarom moet ik daar meer van weten?
‘HubSpot is een ontwikkelaar en marketeer van softwareproducten voor inbound marketing en verkoop. Het werd in 2006 opgericht door Brian Halligan en Dharmesh Shah. Haar producten en diensten zijn bedoeld om tools te bieden voor marketing van sociale media, content management, webanalyses en zoekmachine-optimalisatie.’ Dit zegt Wikipedia over HubSpot. Inhoudelijk klopt het, maar wordt u daar enthousiast van?
Wij formuleren het anders: HubSpot kan uw bedrijf een geweldige boost geven in de verkoop van uw producten. We schrijven bewust ‘kan’. Want HubSpot is geen tovermiddel en werkt niet voor iedereen.
Wat is HubSpot en waarom moet ik daar meer van weten?
Ieder bedrijf wil producten of diensten verkopen. En daarom roepen we om het hardst: Je moet ons product hebben! Wij zijn de beste! Of: Wij zijn het voordeligst! Of: Wij geven de meeste garantie! De hele dag wordt u bedolven onder dit soort boodschappen. Dat begint al met de wekkerradio en gaat verder in de krant bij het ontbijt, via de billboards langs de weg, via uw autoradio, via de mailbox in uw computer. En met uw bedrijf doet u daar ook aan mee. U hebt een website (die voortdurend wordt geactualiseerd), u hebt productfolders, u geeft demo’s, uw medewerkers bloggen, twitteren en plaatsen berichten op social media. Er zijn steeds meer mogelijkheden om uw boodschap aan de man te brengen. Maar één ding blijft hetzelfde: u vertelt hoe goed uw product is. Precies volgens het aloude reclame-adagium: Be good and tell it.
Focus op uw prospect
Nu komen we in de buurt van HubSpot. Er is namelijk een andere weg om potentiële klanten voor uw product te interesseren. U focust daarbij niet op de kwaliteit van uw product, maar op de behoefte van uw prospect. Wie is hij? Wat heeft hij nodig? Welke informatie zoekt hij? Waar loopt hij vast? Hoe kan ik hem helpen? U stelt niet uw product centraal, maar degene aan wie u uw product wilt verkopen.
Waardevolle informatie delen
Hoe u dat doet? Door uw potentiële klant goed in beeld te brengen en waardevolle informatie met hem te delen. Die ‘waardevolle informatie’ zit al in uw bedrijf. In documenten, in handleidingen, in beleidsstukken, in folders en brochures, en vooral in de hoofden van uw mensen. Die informatie moet u er alleen nog uit halen, in onderwerpen verdelen en als blog of vlog digitaal beschikbaar maken. Dat is best een hele klus. En om het nog pittiger te maken: die klus is nooit af. Er is steeds weer nieuwe, waardevolle informatie, waarmee u uw potentiële klanten kunt helpen.
Benieuwd wat inbound marketing voor uw bedrijf kan betekenen?
Vraag gratis online marketingconsult aan
HubSpot: bedenker en uitvinder van inbound marketing
Nu komen we echt bij HubSpot. De bovengenoemde definitie van Wikipedia begon met: HubSpot is een ontwikkelaar en marketeer van softwareproducten voor inbound marketing en verkoop. Sterker nog: HubSpot is de uitvinder van ‘inbound marketing’ en wereldwijd marktleider in deze vorm van marketing.
Pull in plaats van push

U kent uit de marketinglessen vast nog wel de termen push en pull. Via een push-strategie probeer je je product de markt in te ‘drukken’. Daar zijn ook al die reclameboodschappen waarmee we dagelijks worden gebombardeerd op gebaseerd: koop mij!
HubSpot daarentegen is gebaseerd op een pull-strategie: goede informatie beschikbaar stellen, waardoor potentiële klanten naar jou toe ‘getrokken’ worden. Omdat ze antwoorden zoeken op hun vragen – en niet direct omdat ze op zoek zijn naar uw bedrijf. Maar door die antwoorden te geven, komt u bij allerlei mensen op de radar. Zij hadden u anders nooit gevonden!
Een steeds groeiende bibliotheek
Hoe doet HubSpot dat? Door binnen uw website een netwerk te bouwen van waardevolle stukjes informatie in de vorm van blogs, video’s, checklists, e-books enzovoort. Die stukjes zijn bereikbaar via speciale landingspagina’s en onderling verbonden, want de informatieblokjes sluiten op elkaar aan. Uiterlijk verandert er niets aan uw website. Maar doordat uw website een almaar groeiende ‘bibliotheek’ met waardevolle informatie gaat bevatten, stijgt uw site in de ranking van Google. Bovendien plaatst u deze blogs ook op social media of verzendt u ze via de mail. Tot zover weinig nieuws voor u, vermoed ik.
Van onbekend naar bekend
U biedt dus informatie aan en potentiële klanten vinden die. In plaats van klanten te zoeken (push-strategie) zorgt u ervoor dat u gevonden wordt (pull-strategie). Maar de potentiële klanten die uw website bezoeken, kent u dan nog niet. Daarom wordt hun in verschillende blogs en op landingspagina’s een ‘aanbod’ gedaan: een waardevol cadeautje dat ze digitaal kunnen ontvangen. Dat kan bijvoorbeeld een checklist zijn, een e-book met handige tips of cadeaubon voor een gratis demo.
Om dit cadeautje te ontvangen, geeft de onbekende bezoeker zijn naam en e-mailadres door en wordt daardoor van een onbekende een bekende bezoeker. Dat heet in jargon een lead. Met deze strategie kunt u dus leads genereren.
Een relatie opbouwen
Vanaf nu kunt u hem gericht informatie sturen, die aansluit bij de informatie die hij zoekt. Dankzij de software van HubSpot kunt u de hele ‘aankoopreis’ van uw prospect volgen en het juiste moment kiezen om nog meer informatie aan te bieden of een voorstel te doen. Het grote voordeel van deze aanpak is, dat u niet ongevraagd een onbekende lastig valt met uw product. U geeft iemand die u bekend is waardevolle informatie en benadert hem pas, als hij dat op prijs stelt. Zo wordt een onbekende bezoeker een warme lead.
Onderzoek toont aan dat ‘inbound marketing’ minder kost dan andere vormen van marketing en meer rendement oplevert. Bedrijven die voor deze aanpak kiezen, krijgen gemiddeld binnen een jaar 2,5x zoveel leads per maand. (Bron: ROI Rapport, Hubspot 2018)
Is HubSpot geschikt voor u? Drie overwegingen
Toch raden wij niet ieder bedrijf aan om te kiezen voor inbound marketing en HubSpot. Wij geven u drie zaken in overweging.
In de eerste plaats: inbound marketing is niet het zoveelste marketingmaniertje, maar een echt andere manier van zaken doen. De klant staat werkelijk centraal. Dat vergt denken en werken vanuit die optiek. Marketing en sales moeten daarin sowieso op één lijn zitten. Nog beter is het, als al uw medewerkers op deze manier denken en werken.
Ten tweede: inbound marketing verhoogt het verkeer op uw site aanmerkelijk, zal daardoor meer leads opleveren en zo tot een significante omzetgroei leiden. Dat klinkt mooi, maar: kan uw organisatie die groei wel aan?
En als laatste: investeren in inbound marketing kost tijd en geld. HubSpot beschikt weliswaar over benchmarkgegevens om uw return on investment te berekenen, maar u begint met investeren. Die financiële ruimte moet er wel zijn. Bovendien kan het even duren voor u resultaat ziet. Deze aanpak is een marathon, geen sprint.
Gratis marketing consult
Benieuwd wat inbound marketing voor uw bedrijf kan betekenen? Vraag dan het gratis inbound marketing consult aan bij Topic Creatieve Communicatie. Verhelderend en vrijblijvend!