Waarom inbound voor ondernemers de beste online marketing strategie is

U bent ondernemer. U levert een mooi product. Dat product moet kunnen concurreren met andere producten. Daarom blijft u eraan sleutelen: aanpassen, verbeteren, goedkoper vervaardigen, moderniseren, functies toevoegen. Elke dag bent u met uw product bezig. Het staat centraal in uw denken en doen.

Natuurlijk zoekt u naar steeds nieuwe wegen om uw product aan de man te brengen. U hebt misschien wel medewerkers in dienst die fulltime bezig zijn met marketing en sales. U hebt een website, een reeks brochures, product sheets, handleidingen, demopakketten, u staat met uw product op vakbeurzen en niet te vergeten, u plaatst advertenties in vakbladen en banners op diverse sites…. kortom, u doet al heel veel om de markt met uw product in aanraking te brengen?!

Stelt u zich nu eens voor dat u niet meer potentiële klanten naar uw website hoeft te lokken, maar dat zij naar u tóékomen. Dat ze rondkijken op uw site, dat ze daar waardevolle informatie vinden en dat ze op basis daarvan besluiten uw product te kopen. En dat deze potentiële klanten blijven komen, ook als u slaapt, als het weekend is en zelfs als u op wintersportvakantie bent!

Magneet

Dit is geen droom, dit gebeurt echt als u inbound marketing tot een wezenlijk onderdeel van uw marketingstrategie maakt. En waarom? Omdat u niet meer uw product centraal stelt, maar de potentiële koper van uw product. U schrijft blogs waarin u uw potentiële klanten centraal stelt: Waar loopt hij tegenaan? Waar heeft hij behoefte aan? Welke problemen moet hij oplossen?

Via blogs, handige downloads, check lists, e-books, podcasts en webinars biedt u zinvolle informatie aan en wordt de onbekende bezoeker van uw site een potentiële klant. Hij krijgt zoveel vertrouwen in u, dat hij zijn naam en contactgegevens aan u doorgeeft om nog meer waardevolle informatie van u te ontvangen. U krijgt ‘verdiende aandacht’ in plaats van ‘gekochte aandacht’ (zoals via tv-spots en advertenties).


Meer weten over het aantrekken van potentiële klanten? Ga aan de slag met ons e-book met dertig tips om nieuwe klanten te bereiken.


Dat is wat inbound marketing doet: van onbekende bezoekers warme leads maken, die u waarderen vanwege uw vakkennis en uw persoonlijke aandacht. Leads die u dus ook persoonlijk kunt benaderen om hun juist die productvariant aan te bieden die precies aansluit bij hun wensen.

Waarom inbound marketing?

Bent u nog niet overtuigd van de voordelen van inbound marketing? Dan hebben we nog 10 goede argumenten om u te overtuigen:

  1. Inbound marketing is voordeliger dan outbound* marketing (u hebt veel minder ‘waste’, omdat u zich richt op een goed gedefinieerde ‘persona’ en die u van informatie-op-maat voorziet). Hoe u een persona definieert, leest u in dit blog.
  2. Inbound marketing is vriendelijker (niet verkopen, maar helpen met kopen)
  3. Inbound marketing is succesvoller (gebaseerd op elkaar kennen en vertrouwen)
  4. Inbound marketing is gerichter (stelt u in de gelegenheid om de potentiële klant een aanbod-op-maat te doen, op het moment dat hij daaraan toe is)
  5. Inbound marketing is klantvriendelijk (gaat uit van de behoeften van de koper, niet van de producten van de verkoper)
  6. Inbound marketing is niet opdringerig (u valt geen prospects lastig, maar zij zoeken u op; cold calling is uit!)
  7. Inbound marketing is efficiënter (u kunt de hele aankoopreis volgen en uw sales-mensen kunnen met warme leads aan de slag)
  8. Inbound marketing hebt u meer ‘in control’ (in zoverre de aankoopreis zich op uw site afspeelt, weet u waar de bezoeker zich bevindt en kunt u hem die informatie aanbieden die hij zoekt; bovendien bent u niet afhankelijk van andere platforms en regels)
  9. Inbound marketing is transparant (u stelt de koper centraal en neemt hem serieus; uw informatie is helder en eerlijk; u dringt niets op; de koper beslist en zijn beslissing wordt gerespecteerd; die houding werkt door in uw hele bedrijfsvoering)
  10. Inbound marketing is sympatiek (u deelt waardevolle informatie zonder daarvoor iets terug te vragen; dat wekt sympathie op; zonder dat u daarom hoeft te vragen, zullen bezoekers uw blogs doorgeven en uw naam in positieve zin noemen)

 Waarom geen inbound marketing?

Inbound marketing is geen tovermiddel en werkt niet altijd:

  1. Inbound marketing werkt vooral goed bij producten waar men graag eerst meer informatie over verzamelt (een pak melk koop je zonder nadenken).
  2. Inbound marketing werkt goed in de B2B-markt, in de B2C-markt vooral in de prijscategorie van 500 tot 50.000 euro (mobieltjes, tv’s, auto’s enzovoort)
  3. Inbound marketing hebt u niet nodig als u nu al meer goede leads hebt dan u kunt bewerken.
  4. Inbound marketing hebt u ook niet nodig als u geen groeidoelstelling hebt (bijvoorbeeld als u aan het plafond van uw productiemogelijkheden zit, want inbound marketing leidt altijd tot omzetstijging)
  5. Inbound marketing zal op een fiasco uitdraaien als de marketingafdeling en de salesafdeling op dit punt niet op één lijn zitten (inbound marketing is geen verkooptruc, maar een manier van zakendoen waarin transparantie, eerlijkheid en het belang van de koper centraal staan en waar uw medewerkers diep van doodrongen moeten zijn)
  6. Inbound marketing zal ook niet van de grond komen als u geen budget kunt vrijmaken (ook al zou u alles ‘in huis’ doen, dan nog zult u daar medewerkers voor moeten vrijstellen).

Conclusie

Zit u niet in de fast moving consumer goods, dan is inbound marketing vrijwel zeker interessant voor u. Hoe verder? Wij hebben een gratis e-book uitgebracht met 30 tips om zelf met inbound marketing aan de slag te gaan.

*bij outbound marketing moet u denken aan een (reclame)boodschap die uitgezet wordt via billboards, radio- en tv-reclame, advertentieplaatsingen enzovoort. We spreken in deze situatie ook vaak van een ‘push-strategie’ (je ‘duwt’ als het ware je boodschap de markt in).