Moet ik kiezen tussen organisch en betaald bereik op social media?
Loont het eigenlijk wel de moeite om als bedrijf actief te zijn op social media? Zeker weten. U kunt uw organisch bereik vergroten. Dat is gratis, maar kost tijd. Ook kunt u betaald adverteren. Dat kost geld, maar u wint tijd en u kunt gerichter te werk gaan. In dit blog zetten we de voor- en nadelen van beide werkwijzen kort en krachtig tegenover elkaar. Liever verder de diepte in? Lees dan ‘Reclame maken is op social media gratis … toch?‘.
Organisch bereik
Uw Facebook-bedrijfspagina bereikt hoogstens 6 % van uw volgers op Facebook. Duizend likes op uw pagina betekent echt niet dat duizend mensen al uw berichten zien. Dus nu maar bij de pakken neer zitten? Nee, zeker niet.

Probeer uw organisch bereik te vergroten door voortdurende interactie met uw doelgroep. Social media experts hebben namelijk ontdekt dat grotere bedrijven op LinkedIn vrijwel nooit reageren op mensen die een reactie achterlaten op hun berichten. Daar is voor u dus een wereld te winnen. Reageer op die reacties! Bedankt ze, geef tips, stel een wedervraag. Zo zorgt u ervoor dat uw volgers bij uw bedrijf en online activiteiten betrokken raken en betrokken blijven. Investeer in tijd en in aandacht.
Maar voor gebruikers van social media moet het wel interessant zijn wat u te melden hebt. Dat vergt vaak een grote omslag in het denken van een bedrijf. In plaats van uw bedrijf te promoten, sluit u aan bij uw volgers. Wat zouden zij graag willen weten van mijn bedrijf of van mijn producten? Welke problemen hebben zij? Hoe kan mijn bedrijf laten zien dat wij daarvoor de perfecte oplossing bieden? Stel u op het standpunt van uw volgers en ga met hen in gesprek.
Mensen kijken graag naar andere mensen. Zorg er daarom voor dat u in uw content mensen centraal stelt. Vertel een verhaal dat u van een collega, een toeleverancier, een klant of een buurman hoorde. En wees slim. Noemt u in uw bericht een ander bedrijf, tag dat bedrijf dan (gebruik een @ of de hashtag #). Dat bedrijf zal het waarderen dat u hún content deelt en zullen dan ook eerder geneigd zijn úw content te delen. Deel dus berichten en links van anderen op uw pagina. Tien tegen één dat de betrokkenheid van uw volgers op deze manier groter wordt. Uw organisch bereik wordt vergroot.
Betaald bereik
Dat heeft u natuurlijk het liefst: groei van uw organisch bereik. Een groot nadeel is echter dat het een lange adem vergt voor het zover is. Staar u dus niet blind op alleen maar het vergroten van organisch bereik. Bedenk dat tijd ook geld is.
Een groter bereik op social media kunt u sneller realiseren door betaald te adverteren. Bovendien – en dit is heel belangrijk – kunt u uw doelgroep nauwkeurig definiëren. Hoe gaat u te werk? U selecteert eerst wie u wilt bereiken: geslacht (man/vrouw), leeftijd (bijv. 30 t/m 55 jaar), geografie (Overijssel, Enschede, Almelo, etc.), interesses (muziek, sport, hobby’s) enzovoorts. Vervolgens stemt u uw boodschap zo goed mogelijk af op deze doelgroep.
Nu kunt u uw bericht gericht uitzetten bij de doelgroep die u geselecteerd heeft. U stelt vast hoeveel geld u hiervoor wilt uitgeven. Probeer het eerst uit met een klein bedrag. Valt de respons tegen? Dan kunt u de definities van uw doelgroep bijstellen of uw boodschap aanpassen. Het mooie is dat u van tevoren een budget kunt instellen. Is het budget op, dan stopt de campagne. Zo geeft u nooit meer uit dan u van plan was.
Kiezen tussen organisch en betaald?
Is dit een pleidooi voor betaald bereik? Nee. Wij raden u aan in beide te blijven investeren: blijf bezig met de groei van uw organisch bereik; versterk en versnel die groei door die te ondersteunen met betaald bereik.
Op zoek naar meer manier om online uw omzet te vergroten?
Ga aan de slag met ons e-book met dertig tips om nieuwe klanten te bereiken.
