Hoe u begint met leads genereren
Lead generation… je hoort het overal. En terecht, want wie meer producten wil verkopen, is altijd op zoek naar nieuwe leads. Vroeger kwamen de klanten door de voordeur: via via of uit de Gele Gids. Tegenwoordig kunnen klanten overal vandaan komen. Ze moeten u alleen wel weten te vinden. Sterker nog, u moet hén weten te vinden.
Grote kans dat toekomstige klanten zich al maandenlang oriënteren op uw producten en die van uw concurrenten. Zal hij contact met u opnemen? Misschien wel, misschien niet… Voor u is het dus zaak deze klanten zelf op te zoeken en al in een vroeg stadium van het aankoopproces een relatie met hen proberen op te bouwen. De huidige technieken maken het steeds makkelijker ‘leads’ te vinden. Met de juiste kennis én tools in huis, kunt ook u daarmee aan de slag.
Uw website speelt een sleutelrol in dit proces. Kijk er eens kritisch naar. Is hij uitnodigend? Boordevol interessante informatie? Zijn relevante gegevens snel te vinden? De nieuwsberichten zijn toch niet van twee jaar geleden? Is er alleen een contactpagina als reageermogelijkheid? De drempel om contact op te nemen is dan hoog, waardoor u veel potentiële klanten laat lopen. Gelukkig is het nooit te laat voor verandering. Hoog tijd dus om uw website én content onder handen te nemen en aan te scherpen. Hoe? Met behulp van een gedegen inbound marketing strategie.
Hebt u een concreet plan hoe u van bezoekers leads maakt? Of biedt uw site alleen een ‘contact’ button? Die drempel is hoog.
Het is de bedoeling dat uw website zo wordt ingericht dat hij bezoekers verleidt om in de oriënterende fase van zijn zoektocht naar een product of dienst hun gegevens achter te laten. Dat kan door iets in ruil aan te bieden: een ebook, checklist, gratis kennismaking, et cetera. Wel is het van belang dat de informatie zo goed mogelijk aansluit bij de wensen van de bezoekers. Anders zullen ze hun gegevens echt niet achterlaten.
Ga aan de slag met ons e-book met dertig tips om nieuwe klanten te bereiken.
Stap 1: meer bezoekers
Om meer bezoekers te krijgen, kunt u een aantal dingen doen.
Optimaliseer het woordgebruik van uw website voor zoekmachines. Gebruik zoekwoorden die relevant zijn voor uw bedrijf en die een hoog zoekvolume bevatten. Het beste is zoekwoorden te gebruiken die een niet al te hoge competitieratio hebben, zodat de concurrentie niet te groot is.
Bloggen is een tweede manier om uw bedrijf online te presenteren. Door specifieke kennis te delen, presenteert u zich als expert op uw vakgebied. En bij gebruik van de juiste zoekwoorden, zal dat meer verkeer naar uw website opleveren.
Denk ook eens aan industrie-specifieke platforms. Het plaatsen van relevante informatie op zo’n platform kan leiden tot een enorme boost van extra verkeer.
Social media kunnen bijdragen aan een grotere naamsbekendheid. Let er wel op dat de content wordt afgestemd op de wensen en behoeften van uw doelgroep.
Stap 2: meer leads
Als potentiële klanten uw site bezoeken, mag u ze niet meer laten gaan. Dit proces heet ‘lead generation’. Op een slimme manier kunt u op elke pagina van uw website bezoekers overtuigen om hun gegevens achter te laten. Deze zogenaamde ‘call to actions’ hebben de kopers altijd iets te bieden. Bijvoorbeeld een whitepaper met interessante informatie uit de branche. Of een productvergelijker. Als de bezoeker hierop ingaat, komt hij terecht op een ‘landingspage’ waar hij zijn gegevens kan achterlaten. Vraag niet te veel gegevens, hoe minder wordt gevraagd, hoe groter de kans dat de bezoeker ze invult. De website leidt de bezoeker naar een bedankpagina waar het gevraagde document gedownload kan worden.
Stap 3: lead nurturing
Met de gegevens van potentiële klanten in handen kunt u meerdere acties ondernemen. U weet inmiddels waar zijn interesses liggen en u kunt daarop inspelen door bijvoorbeeld meer informatie over hetzelfde aan te bieden via geautomatiseerde mails of op uw website. Door zijn interactie bij te houden, weet u hoe vaak hij terugkeert op uw site. Is dat met enige regelmaat? Stuur dan eens een persoonlijke mail met relevante informatie en waarin u uw hulp aanbiedt.
Conclusie
Bezoekers op uw website zijn leuk, leads zijn leuker, maar klanten zijn het leukst. Wanneer u uw sitebezoekers een klein beetje helpt en ze in verschillende stappen door uw website leidt, is de kans groot dat u ze over kunt halen om hun contactgegevens achter te laten. En met die gegevens weet uw sales team vast wel raad.
