Hoe schrijf ik een blog waar niemand bij in slaap valt?
8 tips waar u mee aan de slag kunt
Voordat u ook maar één letter op papier zet: weet wie uw persona is en zeg in één korte zin waar uw blog over gaat. Nu gaat u schrijven en u raakt op stoom. Mooi! Maar kijk uw persona regelmatig in de ogen: snapt hij/zij wat u nu schrijft? En als u een alinea hebt afgerond, lees ‘m terug. Vraag u af of deze alinea nog iets zegt over die ene korte zin waar uw blog over gaat. Zo niet, streng zijn: deleten!
Begin uw blog met een korte inleiding en eindig met een cliffhanger. Dan hebt u de grootste kans dat uw lezer op de lees-verder-knop klikt en op uw site verder leest.
U schrijft uw blog, omdat u een product of dienst onder de aandacht wilt brengen. U hebt de neiging om te gaan uitwijden over allerlei producteigenschappen. Maar die neiging weet u te onderdrukken! Want u stelt uw persona centraal: welke wensen, vragen en behoeften heeft zij of hij? Benoem die en vertel dat daar een oplossing voor is. Maak uw persona nieuwsgierig. Wijs haar of hem de weg naar nog meer informatie over die oplossing.
Wilt u gelezen worden? Geef dan in uw blog concrete tips waar uw persona mee aan de slag kan.
1. Denk na over de titel
De titel is bepalend voor de lezer om aan uw blog te beginnen of weg te klikken. Neem dus de tijd om daarover na te denken. Misschien hebt u wel drie goede ideeën. Zet ze er dan zo lang alle drie boven. Als u straks klaar bent, kunt u beter beoordelen welke titel het best bij de inhoud past. Of misschien bedenkt u dan wel een vierde die nog beter is.
Bedenk daarbij dat zoekmachines vooral in titels geïnteresseerd zijn. Kies daarom voor een titel waarin belangrijke ‘keywords’ staan. Boven het blog dat u nu aan het lezen bent staan bewust de woorden ‘schrijf’ en ‘blog’.
Bent u blogs aan het schrijven en heeft u behoefte aan een professional die even meekijkt? Plan een gratis consult met een van onze inbound marketing specialisten
2. Geen letterlijke herhalingen
Zeg niet twee keer hetzelfde. Als u iets belangrijks te melden hebt wat u extra wilt benadrukken, doe dat dan in andere woorden.
3. Less is more
Kom zo snel mogelijk to-the-point. Dus geen nodeloze uitweidingen en omslachtige omschrijvingen. Kijk aan het eind van elke zin of die iets toevoegt en of die misschien nog korter kan.
4. Korte, heldere zinnen
Al schrijvend heb je de neiging om steeds langere zinnen te breien. Wees daar alert op en knip een lange zin zo mogelijk in twee of meer stukken.

5. Humor, ho maar
Schrijf luchtig en lichtvoetig maar hang niet de grapjas uit. Uw humor is misschien niet de humor waar uw lezer voor valt.
6. Plaatjes bij praatjes
Een sprekende foto kan helpen lezers naar uw blog te trekken. Het is dan de kunst geen obligate foto van een stockbureau te vissen, maar een plaatje dat meer suggereert dan wat je ziet. Stel dat u een blog schrijft over ouderenzorg. Dan is een foto van iemand die een rolstoel duwt of een demente bejaarde eten geeft wel erg voor de hand liggend. Maar een close-up van een oude gerimpelde hand die de hand van een jonger iemand vastgrijpt zegt dan waarschijnlijk meer, terwijl er minder te zien is. Bekijk dit blog van Verloskundigenpraktijk Baren&Zo voor een mooi voorbeeld hiervan.
7. Drie keer corrigeren
Bent u klaar met uw blog? Loop dan de hele tekst nog eens langs. In de eerste ronde leest u de tekst hardop voor. Wedden dat u dingen mist in uw tekst die u wel in gedachten had, maar niet hebt opgeschreven.
Nu komt de tweede ronde: controleer welke zinnen in feite niets toevoegen. Die kunnen weg.
Tenslotte de derde ronde: controleer welke woorden eigenlijk ook wel weg kunnen. In de vorige zin zijn dat de woorden ‘eigenlijk ook wel’.
8. Kritiek vragen
Bent u nu echt klaar? Bijna. Voordat uw blog online kan, laat u dat lezen door iemand die uw persona kent, die bekend is met het onderwerp van uw blog en die u ongezouten kritiek durft te geven.
Conclusie
Iedereen kan schrijven. Maar een goed blog schrijven kan niet iedereen. U kunt het wel leren. Door te oefenen. En door de tips in dit blog en andere blogs ter harte te nemen.
Ontbreekt het u en uw medewerkers aan tijd om goede blogs te schrijven? Dan zou u dat kunnen laten doen door de tekstschrijvers van Topic Creatieve Communicatie. Plan een gratis consult met een van onze inbound marketing specialisten