Hoe kan ik een persona maken?
Wie een product of dienst wil verkopen, heeft een bepaalde doelgroep voor ogen. Maar ‘doelgroep’ is een vaag begrip. Om uw verkoopproces zo doelgericht en concreet mogelijk te maken, spitsen we die doelgroep toe op één persoon: de persona.
Hoe u dat doet, leest u in dit blog.
Een persona is een ‘ijkpersoon’. Zo’n persona geeft u een beeld van de koper die uw product zou moeten aanschaffen. Kijk eens naar uw eigen klanten en neem de tien beste. Welke kenmerken hebben ze bijna allemaal? Denk aan leeftijd, opleiding, functie, gezinssamenstelling, interesses, verlangens, wensen, doelstellingen, angsten, frustraties… Die lijst kan nog veel langer.

Ruwe schets
Breng de kenmerken van uw top-tien-klanten in kaart en noteer de meest voorkomende. Zo hebt u een ruwe schets van de persona van uw huidige klanten. Uw persona is bijvoorbeeld: man, tussen 40 – 60 jaar, hbo-opleiding, directieniveau, gehuwd, twee kinderen, geïnteresseerd in sport en politiek, houdt meer van wintersport dan van zonvakanties, vindt een goede auto belangrijk enzovoort.
Al begonnen met het opzetten van uw campagne? Pak onze gratis checklist met tien aandachtspunten voor een inbound marketing campagne erbij.
Interviews
Maar misschien wilt u uw nieuwe inbound marketing campagne juist richten op een andere doelgroep. Niet op directeuren, maar op verkoopleiders. Ook dan begint u met het in kaart brengen van de meest karakteristieke eigenschappen die voor de meeste personen uit deze doelgroep gelden. Heeft u de beschikking over een wat ruimer budget voor de campagne, dan is het aan te raden een gedeelte te investeren in het interviewen van directieleden (voor de eerste doelgroep) en verkoopleiders (voor de tweede doelgroep). Dat is zeker geen weggegooid geld. Uiteraard kunt u ook zelf de interviews afnemen, maar uw tijd kost immers ook geld.
Profielvragen
Is uw budget gering, ga dan met uw marketingmedewerkers om tafel en beschrijf samen een persona. Dat kunt u het beste doen aan de hand van een aantal profielvragen, zoals er hierboven al enkele genoemd zijn. Verwerk de antwoorden in één A4-tje. Zo kunt u eenvoudig zelf een persona maken. Zoek een foto in de krant van iemand die zou kunnen lijken op uw persona en geef hem of haar een naam. Vanaf nu gaat u met deze persona marketing veel effectiever maken!
Vragen om uw persona te beschrijven:
- Is het een man of een vrouw?
(voor het gemak kiezen we bij de volgende vragen de hij-vorm) - Welke regio woont hij?
- In welke leeftijdscategorie plaatsen we hem?
- Welke nationaliteit heeft hij?
- Welke functie bekleedt hij?
- Wat is zijn gezinssituatie?
- Welk jaarinkomen heeft hij?
- Wat is zijn bron van inkomsten?
- Hoe woont hij?
- In welke netwerken is hij actief?
- Waar houdt hij van?
- Waar heeft hij een hekel aan?
- Enzovoort.
U kunt op internet prachtige voorbeelden vinden van uitgewerkte persona’s. Topic Creatieve Communicatie werkt met een vrij eenvoudig model dat is samengesteld met behulp van HubSpot. Toch is een persona alleen niet voldoende om een succesvolle campagne te voeren. Bent u benieuwd wat er nog meer belangrijk is? Pak onze gratis checklist met tien aandachtspunten voor een inbound marketing campagne erbij.
