Een domme fout en meer leads dan de klant aankon
Ik voelde het schaamrood naar mijn kaken stijgen en kreeg het ineens erg warm. Hoe was dit gebeurd? Schijnbaar merkten mijn collega’s ook dat er iets mis ging. “Wat kijk jij geschrokken, Michiel? Gaat er iets mis?” Dat kon je wel zeggen ja! Dat ik een flinke blunder had gemaakt, was me meer dan duidelijk.
Wat was er aan de hand?
Dit voorval gebeurde een paar weken geleden. Het liep tegen vijven en ik was bezig de laatste klusjes van de dag af te ronden. Ik dacht: “Laat ik eens kijken hoe het met de Google-campagne van Evers Hoveniers staat”. Voor deze klant ontwikkelden we een langlopende campagne met advertenties in Google, landingspagina’s en een strategie om leads te genereren. Begin 2018 begonnen we ermee. De klant was tevreden over het resultaat en daarom besloten we de campagne nog een flinke tijd te verlengen.
Op die bewuste dag logde ik in bij Google om de resultaten en het verbruikte budget te bekijken. Ik zag dat er nog enkele tientjes van het advertentiebudget over waren. Dat verbaasde me. Juni is voor hoveniers een van de drukste maanden van het jaar. Toch leek het wel alsof de campagne de laatste weken op pauze had gestaan. Het overzicht van de gemaakte kosten stond nog op hetzelfde bedrag als de vorige keer toen ik inlogde. Dat bracht me aan het twijfelen. Werden de advertenties überhaupt wel getoond?
Bent u bezig met een campagne en wilt u controleren of u niets vergeet? Pak onze gratis checklist met tien aandachtspunten voor een inbound marketing campagne erbij.
Op zoek naar het probleem
Ik ging op onderzoek uit. De bezoekersrapportage van de site liet zien dat er wel degelijke bezoekers via de advertenties binnenkwamen. Dan zou dat toch geld hebben moeten kosten? Toen ik dat dacht, vielen in mijn hoofd de puzzelstukjes op de goede plek. Dat overzicht van gemaakte kosten dat ik net had bekeken, over welke periode ging dat eigenlijk? Ik was er vanuit gegaan dat ik keek naar de kosten van de laatste dertig dagen. Dan zou ik dus een grafiek moeten zien die liep van begin mei tot begin juni. Maar ik realiseerde me dat dat niet het geval was: Ik keek naar de grafiek van de maand april!

Snel paste ik de instellingen aan, waarna ik de juiste grafiek te zien kreeg. De campagne had inderdaad doorgelopen. En het was niet zo dat ik een paar tientjes budget over had. Integendeel, er was voor bijna 500 euro meer aan advertenties geplaatst dan afgesproken! Auw, dat deed pijn. Vandaar dat schaamrood op mijn kaken.
Het was me snel duidelijk dat de fout helemaal bij mij lag. Tuurlijk, de advertenties waren hun geld waard geweest. De bezoekers waren naar de gewenste pagina op de site gestuurd. Maar het waren er wel veel meer dan waar onze klant om gevraagd had.
Voor de draad ermee
In een situatie als deze is er maar één optie… met de billen bloot. Met lood in mijn schoenen pakte ik de telefoon om Evers te bellen. Kort legde ik uit wat er gebeurd was. Onze klant was, natuurlijk, onaangenaam verrast. Hij vertelde dat ze tot over hun oren in het werk zaten. Zo vol, dat ze de laatste weken helemaal geen extra opdrachten aangenomen hadden. Er waren meerdere aanvragen binnengekomen via mail en telefoon, die hij allemaal had afgewezen. En dat terwijl hij wel zou moeten betalen voor het binnenhalen van deze leads. Zuur! Gelukkig reageerde onze klant schappelijk en kwamen we snel tot een afspraak om deze zaak af te ronden.
Dat had ik nog niet eerder meegemaakt: een fout maken (een campagne onbedoeld langer laten lopen), maar daardoor zoveel leads binnenhalen dat de klant hen niet eens van dienst kon zijn. Een fout is gewoon de mogelijkheid om overnieuw te beginnen, maar nu wat intelligenter. Dat schijnt Henry Ford ooit gezegd te hebben. Volgens mij moet dat kloppen. Ik heb mijn lesje wel geleerd!
Bent u bezig met een campagne en wilt u voorkomen dat u dit soort fouten maakt? Pak onze gratis checklist met tien aandachtspunten voor een inbound marketing campagne erbij.
